Mana, tuky a jejich hubnutí

Dobrý den,

chci se zeptat, jestli plánujete manu pro ty, co chtějí nabrat svaly a shodit tuk, případně tedy aspoň mít možnost s manou konzumovat méně tuku a mít možnost si jeho příjem dokorigovat dle svych potřeb.
Tedy jestli by v ní mohlo být tak o polovinu méně tuků a ne stejně jako proteinů.

Někde tady se někdo ptal na to jestli by nemohla obsahovat více proteinů, aby byla vhodnější pro nabírání svalů a jinde měl zase někdo obavy z velkého množství fenylalaninu a odpověďmi jim bylo, že ať si ti co chtějí nabírat svaly, proteiny doplní z jiných zdrojů, a že nevyužité bílkoviny jdou z těla ven a fenylalanin tak není riziko protože jsou proteinové pooly atp.

Jenže tuk se tak snadno neodbourava jako proteiny a sacharidy, a nejdou jen tak z těla ven a tuk taky jako protejny zatěžuje játra a ledviny když se rychle hubne a vznikaji ketolatky.

Tak se chci zeptat, když je v dnešním světě tak obrovské množství tuku v každém normálním jídle a máme ho obrovský přebytek v jídelníčcích s běžnými jídly a mlsky, a je těžké jíst normálně a nemít ho přebytek, tak proč neudělat i manu “dietní” s polovičním podílem tuků než má teď, s tím, že ať si ten zbytek tuků případně každý doplní sám z jiných zdrojů, jak to bylo řečeno tomu klučinovi, co tam chtěl více proteinů, ať si je doplní sám odjinud. Tak ať je méně tuků v maně a ti co chtějí více tuku ve stravě, ať si je doplní odjinud, třeba burakovým máslem, mangem, kešu ořechy a jinými zdroji zdravých tuků.

Mou otázkou tedy je, máte v plánu či nemohli byste mít v plánu manu, s polovičním podílem tuků než má teď? S nějakými 50 g na den a ne 100g na den. Myslím, že by se našlo hodně lidí, kteří by takový podíl živin uvitali, protože mají manu jako doplněk stravy, respektive jako náhradu některých jídel dne, ale pak, aby mohli svobodné jíst jiná jídla i s manou, je třeba, aby měla méně tuků, jinak jich je na konci dne fakt moc. A na syntézu hormonů a důležitých prekurzorů stačí bohatě 50g tuků denně a ne 100g tuků.

Děkuji předem za odpověď. Přeji hodně zdaru a sil ve zdokonalování vašich produktů. Je to opravdu skvěle, že konečně někdo s něčím takovým přišel, jen kdyby ještě byla možnost regulovat podíly sacharidů, proteinů a tuků v každé porci many :wink: třeba kdyby přicházely odděleně tři balíčky prášku (sacharidy bílkoviny, tuky), které by si mohl každý nakombinovat, protože někdo je tlustý a chce hubnout, jiný chce svaly, někdo jen udržovat váhu a neřešit jídla… a ta mana co zatím je, je taková moc univerzální na přežití obecně, ale už nějak nebere v potaz individuální potřeby jedinců v rámci zdravé výživy a sportování, a nedá se s ní moc kombinovat individuální jídelníček dnešních lidí :slightly_smiling_face: Nebo kdyby se dalo individuálně objednat si mana prášek včetně jeho poměru tuky/cukry/bílkoviny :thinking::wink::slightly_smiling_face:

Ještě jednou děkuji a přeji příjemný a hezký den.

1 Like

Zdravím,

též se do budoucna přikláním ke změně poměru makroživin, a to především ve prospěch sacharidů. Bylo by skvělé kdyby se do dalších verzí zakomponovaly nejnovější poznatky v této oblasti, které prokazatelně poukazují na výhody stravovacích vzorců s menším množstvím tuku. Např.:
EU SCIENCE HUB The European Commission’s science and knowledge service bod 5 tabulka č. 4, celkový podíl tuku ve stravě hapruje na doporučení mezi 20-40%
dále aktuálnější Long-term benefits of a low-fat diet
Když to spojím dohromady, mělo by podle mě být fajn mít denní příjem tuku tak 35% z celkového denního kalorického příjmu.
Pokud si vezmete 5 porcí Many = 2001 kcal, 95g tuku představuje z těch 2001 kcal 42,75%. 35% by pak tvořilo v 5 porcích nějakých 77,82g tuku, 15,56g tuku v porci. S bílkovinami podle mě super, plní to zhruba to pravidlo 1,5g/kg. Co se ubere na tucích bych dodal v sacharidech, ale najít jiný zdroje než malodextrin a iso je problém, neboť těžko najít podobnou surovinu farmaceutické čistoty s přesně deklarovaným obsahem látek, resp. živin. Obecně by sacharidy měly tvořit základ jídelníčku (především celozrnné potraviny s dlouhými řetězci škrobu a postupným uvolňováním). Snad se podaří takový zdroj najít. Je mi jasné že aktuální skladba s vyšším obsahem tuku je kvůli snaze o vytvoření potraviny s velmi nízkým GI, kterou tudíž může konzumovat širší skupina obyvatel.

Ať se daří, Adam

1 Like

Na vysoké množství tuků už jsem také upozorňovala.Byl mi zaslán obvyklý komentář o doporučených nutričních hodnotách na osobu zároveň s doporučením, že mám upravit dávkování kvůli svým makrům. Jenže já taky sportuju a když snížím dávku dle doporučení, tak to bude sice méně tuků, ale také méně bílkovin. Tolik, kolik jich je v Maně na den, je opravdu moc a obzvlášť pro ženy, které jsou zpravidla menší, drobnější než muži, přičemž doporučená denní dávka se pohybuje od nějakých 44g - 77g na osobu při konzumaci 2000kcal, takže to potřebné množství tuků je opravdu nižší.

Dobrý den,

děkujeme za Váš příspěvek. Předali jsme ho našemu technologickému oddělení a hned jak od nich obdržíme odpověď, zašleme Vám ji :slight_smile:

S pozdravem,
Kristýna, Mana

Dobrý den,

děkujeme za vaše dotazy a zájem o Manu a její složení. Také děkujeme za zajímavý podnět vytvořit něco jako “low-fat” Mana verzi nebo dodávat zvlášť v balení makroživiny k vlastnímu namíchání, ale ani o jedné z navržených možností v nejbližší době neuvažujeme. Rádi bychom, vyhověli každému individuálnímu přání našich zákazníků, ale Mana je koncipovaná právě jako “univerzální” nutričně kompletní jídlo, které obsahuje všechny živiny, které lidské tělo potřebuje a využije.

Naším cílem je dodávat hotový produkt o daném množství živin a kalorií s dávkou vitaminů a minerálů, tak aby průměrný člověk nemusel nic řešit pokud nestihne jídlo nebo si chce doplnit energii před nebo po tréninku. I toto je velmi individuální a při příjmu kalorií je nutné se řídit dle pravidel (calories in/calories out). Takže pokud je potřeba individuálně nastavit stravu, s Manou to lze omezením nebo navýšením množství porcí za den či vhodně kombinovat s klasickou stravou. Podívejte jak naši ambasadoři začleňují Manu do svého jídelníčku a právě většina znich jsou úspěšní sportovci https://mojemana.cz/blogs/ambasadors

A zaznamenali jste už náš nový produkt ManaBuger, který má trochu odlišné zastoupení živin https://mojemana.cz/collections/manaburger. Sledujte nás, určitě brzy příjdeme s nějakou další novinkou.

Níže k jednotlivým makrosložkám Many a proč je jejich množství nastaveno tak jak je. Mana obsahuje bílkoviny, sacharidy, tuky, vlákninu (rozpustnou a nerozpustnou), celé spektrum vitaminů a minerálních látek. Poměr živin v Mana je dle množstevního zastoupení 24%t, 42%s, 26%b a 8% vlákniny. Dle zastoupení energetického obsahu jsou živiny v Maně v poměru 33 E%s, 21 E%b, 43 E%t a zanedbatelné množství energie z vlákniny 3 E%. Poměr živin v Mana je nastaven nejen dle doporučení EFSA/WHO, ale také náš tým odborníků z R&D sleduje současné vědecké a klinické publikace, které zaznamenávají vliv stravy na naše tělo.

Mana obsahuje snížené množství sacharidů oproti EFSA doporučení. Denní množství sacharidů z Many je 170 g sacharidů, dle EFSA je RHP (referenční hodnota příjmu) sacharidů 270 g na den. Důvodem nižšího zastoupení sacharidů v Maně v kombinaci s ostatními živinami je regulace krevní glukózy, podpoření metabolismu ve směru tvorby ketolátek z tuků a aminokyselin, které dodají kvalitní energii. U průměrného jedince, který má průměrný fyzický výdej nadměrná konzumace sacharidů může naopak vést k jejich metabolismu na tuky a ukládání do tukové tkáně. Zde je riziko podpořeno především konzumací jednoduchých sacharidů (cukru) nebo sacharidů s vysokým glykemickým indexem (brambory, těstoviny, bílé pečivo) a to v nadbytku nad stravou obsahující proteiny a tuky. Glykemický index Many je relativně nízký, 29 dle naší studie zde. Častá a neadekvátní konzumace potravin, které mají vysoký glykemický index (60 a více), zatěžuje extrémními výkyvy hladinu glukózy v krvi a je spojována s rizikem vzniku srdečních chorob a diabetes typu 2 (inzulinovou rezistencí).

Mana je jídlo s vysokým obsahem bílkovin (Mana 5 porcí obsahuje 100 g bílkovin - dle EFSA je RHP bílkovin 50 g na den). Důvodem je podpoření růstu svalové hmoty a tvorba důležitých biologických látek. V Maně jsou zdrojem aminokyselin rostlinné proteiny, u kterých je obecně známá nižší vstřebatelnost (<90%) oproti živočišným bílkovinám, proto každá porce Many dodává 20 g bílkovin, tak aby byly aminokyseliny průběžně doplňovány, a to v ideálním případě při každém jídle, protože aminokyseliny jsou z těla rychle eliminovány.

A nakonec Mana a zastoupení tuků. 5 porcí Many obsahuje 95 g tuků. Naopak dle EFSA je RHP pro tuky 70 g za den. U tuků je nutné hodnotit nejen množství v potravině, ale také sledovat kvalitativní zastoupení, tedy poměr mezi nasyceným a nenasycenými tuky. Obsahuje potravina škodlivé trans tuky? Kolik během dne přijmeme s jídlem zdravých omega-3 mastných kyselin? Konzumuji spíše živočišné tuky nebo rostlinné oleje? Jsou rostlinné oleje tepelně upravené?

V Mana prášku Mark 6 jsou zdrojem tuků rostlinné oleje - olej z mořských řas, řepkový, slunečnicový, kokosový, lněný olej, ovesný a sojový lecitin. Díky těmto olejům je Mana bohatá na MUFA (mononenasycené MK), a na nenasycené omega-6 a omega-3 mastné kyseliny ve vhodném poměru 2:1. Z omega-3 pak Mana obsahuje ALA, EPA a DHA, které podporují zdravou hladinu cholesterolu a také imunitu. Naopak obsah nasycených tuků oproti doporučení EFSA, je v Maně omezený na polovinu, kde jejich zdrojem je výborně energeticky využitelný kokosový tuk, bohatý na mastné kyseliny s krátkým řetězcem (SCFAs).

Vyšším zastoupením hodnotných tuků, s Manou dochází k podpoření metabolismu ketolátek, které dodají energii do celého tělo (i do mozku) bez negativního vlivu na glykémii. K snížení glykemie a také omezení vstřebávání tuků se stravy slouží vláknina. Prášková Mana Mark 6 obsahuje v 5 porcích dohromady 35 g vlákniny, z toho 20 g rozpustné a 15 g nerozpustné vlákniny.
pozn. Mana nepatří mezi potraviny low-carb.

Doplňuji, že RHP je nastaveno pro dospělého 70 kg, zdravého člověka s průměrnou fyzickou aktivitou při denním příjmu 2000 kcal. Tak jako u jiných potravin je nutné uvažovat s aktuálním stavem, zda jsem sportovec, žena či muž, mám vysoký energetický výdej, nebo zda zrovna chci zhubnout nebo příbrat na svalech či na vázem, nebo zda u jedince nejsou nějaké genetické predispozice, které určují jak budu využívat živiny ze stravy. Toto vše je nutné zvážit při volbě potravin, kolik toho za den sním a v jakém poměru živin. Asi uznáte, že stravování je velmi individuální a každému může vytahovat něco jiného. Vytrvalostní sportovec pravděpodobně bude potřebovat více sacharidů aby doplnil glykogenové zásoby. Naopak při silovém sportu potřebuje člověk ve stravě více proteinů.

K přiložené studii EU SCIENCE HUB The European Commission’s science and knowledge service, pokud přečtete všechny odstavce a tabulky, autoři se zmiňují o nahrazení ve stravě nasycených tuků ve prospěch nenasycených a také důležitost v rámci tuků konzumovat omega-3 mastné kyseliny, které naopak regulují hladinu HDL a LDL pozitivním směrem. K druhé publikaci doplňuji, že zde studie vyhodnocuje vliv nízkotučné stravy pouze u žen v postmenopauzálním období, což potom nelze aplikovat plošně. U žen v tomto období dochází ke změnám v hormonální regulaci a tudíž také ke změnám energetického metabolismu a využití živin v těle. Mají větší tendenci přibírat na váze, což je do jisté míry v tomto věku přirozené.

Budu se těšit na další dotazy nebo komentáře
S pozdravem

Soňa
Senior research specialist
Mana, R&D

2 Likes