Kokosový tuk - nové poznatky

Zdravím,

zajímal by mě Váš názor na nové poznatky o kokosovém tuku. Je mi jasné, že ho v maně je opravdu málo, takže nehodlám dělat alarmistu a hnidopicha, spíše si řikám, zda by nešel nahradit něčím vhodnějším - jak z pohledu vhodnosti pro lidské zdraví, tak ekologie.

https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/CIRCULATIONAHA.119.043052

Jedná se o meta analýzu studií na téma používání kokosového oleje/tuku na lidské zdraví v různých parametrech. Hlavní zjištění:

  1. Pravidelná konzumace kokosového tuku zvyšuje razantně LDL cholesterol. / mírně zvyšuje HDL, ale ne dost na to, aby tento pozitivní efekt vyvážil zvýšený LDL
  2. v porovnání s konzumací palmového oleje byl nárůst celkového cholesterolu (zejména LDL) o 20% větší :man_shrugging:
  3. vyvráceny byly veškeré marketingové kecy stylu “zhubnete po něm, snižuje celkovou hmotnost, snižuje % tuku” atd., neprokázalo se to
  4. neovlivňuje hladinu glukózy, marketing kec “snižuje krevní cukr, preventivně působí při cukrovce” vyvráceno
  5. nějaký C-reaktivní protein, používající se jako marker zánětlivých procesů ve střevech nebyl ovlivněn (marketing kec, že kokosový tuk působí blahodárně na střeva a potlačuje záněty GE soustav vyvrácen)

dále:

Analýza ekologických dopadů výroby jednotlivých druhů tuků na faunu v prostředí, kde se olej produkuje. Výsledek = produkce kokosového oleje ohrožuje 5x více živočišných druhů, než produkce palmového tuku.

Co si o tom myslíte? :slight_smile:

Ať se daří,
AK

3 Likes

Dobrý den,

Děkujeme za Váš dotaz a za sdílené odkazy.
V ManaPowder a ManaDrinku používáme směs šesti různých olejů: řepkový, slunečnicový, kokosový, lněný olej, olej z mořských řas, fosfolipidy ze sojového lecithinu a dále jsou lipidy součástí ovesné vlákniny. Tato směs rostlinných olejů je zdrojem důležitých vitaminů rozpustných v tucích a cenných fytonutrientů jako jsou vitamin E, fytosteroly a lutein. Lipidy podporují metabolismus ketolátek, které mají za funkci dodávat energii do celého těla bez negativního vlivu na glykemii. Tuky obsažené v Maně jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny s obsahem omega-3. V případě nasycených tuků Mana obsahuje o polovinu méně než doporučuje EFSA. Jejich zdrojem v Maně je právě kokosový tuk, který je energeticky vysoce využitelný a bohatý na mastné kyseliny s krátkým řetězcem.
Souhlasíme a také zastáváme názor, že vysoký příjem nasycených mastných kyselin zvyšuje riziko vzniku růstu LDL v krvi a tedy i riziko kardiovaskulárních onemocnění, což prokazuje i mnoho odborných studií. Proto musíme dbát na vyváženost nasycených a nenasycených mastných kyselin ve stravě, sledovat příjem a výdej celkové energii. Snažte se nevyzdvihovat určitou surovinu, je třeba vnímat Manu jako komplexní produkt a všechny souvislosti sledovat v celkovém kontextu. Kokosový olej, jako každá potravina, by se měl konzumovat s mírou a nejlépe v kombinaci s jinými živinami, jako například právě v Maně. Nasycené tuky, jak sám píšete, používáme v minoritním množství. Složení tuků je navrženo tak, aby byl profil mastných kyselin kvalitní a podporující zdraví a to v souladu s nejnovějším vědeckým poznáním.
Problematika ekologického přístupu k výrobě potravin nás velmi zajímá a s každou verzí produktu se snažíme inovovat produkt nejen z pohledu nutričního a pozitivního vlivu naše zdraví, ale také z pohledu ekologie, tak jak nám to současné technologie dovolují. Dbáme na to, aby suroviny pocházely z organického a udržitelného zemědělství. Stejné je to i v případě kokosového tuku.

S pozdravem,
Maria, Mana